Maximalizuj budovanie svalov pomocou BCAA

Jedlo, konkrétnejšie jednotlivé živiny, nielen dodávajú telu energiu, ale tiež pomáhajú „budovať“ telo, sú základom pre rast a vývoj. Tí, ktorí sa zameriavajú na posilnenie a zvýšenie svalovej hmoty, sa musia ubezpečiť, že prijímajú dostatok bielkovín. Ale to už vieš. Samotná trieda je BCAA.

Ak z potravy neprijímaš dostatok výživných látok, tvoje telo začne prijímať jednotlivé stavebné prvky z vlastných zdrojov. Najviac sa môžeš obávať straty svalovej hmoty - najmä ak cvičíš intenzívnejšie. Úbytok svalovej hmoty je synonymom úbytku sily, menšej vytrvalosti a v neposlednom rade pomalšieho spaľovania kalórií = priberania tuku.

Telo si nedokáže ukladať bielkoviny rovnako ako tuk alebo cukor

Telo si nedokáže ukladať bielkoviny (ktoré vytvárajú svaly) rovnakým spôsobom, ako ukladá tuk (vieš kde) alebo cukor / glukóza (vo svaloch a pečeni vo forme glykogénu).
To znamená, že ich nemôže vytiahnuť z nijakej telesnej zásoby, ale nevyhnutne ich musíme konzumovať s jedlom, inak telo začne hltať svaly.

Ak je tvojim cieľom posilnenie a zvýšenie svalovej hmoty, musíš konzumovať dostatok bielkovín


V popredí sú zdravé proteíny, čo znamená, že obsahujú všetkých 9 esenciálnych aminokyselín. Áno, bielkoviny sa tiež navzájom líšia, výhodu majú mäsožravci, pretože vv ich potrave sa ich nachádza veľa.
Takže základnými stavebnými kameňmi bielkovín v našom tele sú aminokyseliny - celkovo existuje 20 rôznych, ktoré tvoria všetky rôzne bielkoviny v tele. Naše telo nevyhnutne potrebuje pre normálne fungovanie 9 aminokyselín, pretože ich jednoducho nedokáže vyrobiť, preto sa označujú ako nevyhnutné (v súčasnosti ich nebudeme uvádzať).
Zvyšných 11 môže telo tvoriť iba z týchto deviatich esenciálnych aminokyselín.

BCAA - kráľovná pre budovanie svalov


Tri z deviatich esenciálnych aminokyselín sú kráľovné na budovanie svalov - BCAA (aminokyselina s rozvetveným reťazcom) alebo aminokyseliny s rozvetveným reťazcom (leucín, izoleucín a valín). Hlavným anabolickým aktérom, ktorý naštartuje motor na tvorbu svalových bielkovín, je leucín, podporovaný izoleucínom a valínom.
Výskum ukazuje, že najlepší pomer aminokyselín s rozvetveným reťazcom je 2: 1: 1 v prospech leucínu. Je však dôležité, aby sme ich konzumovali v správnom čase, pretože - ako už bolo povedané - naše telo si ich neukladá a najlepšie ich využije, keď na to dostane signál.
Neexistuje žiadny jednoduchší spôsob pre budovanie a obnovu svalov ako fyzická aktivita. Bezprostredne pred, počas a po cvičení sú ideálne „načasovania“ na užívanie BCAA, pretože po cvičení sú svaly doslova hladné a absorbujú najviac aminokyselín.

Ako nám môžu pomôcť BCAA?


BCAA,
ktoré tvoria 35% všetkých esenciálnych aminokyselín vo svaloch, podporujú svalstvo 3 spôsobmi:

  • môžu byť okamžitým zdrojom energie (po požití prechádzajú krvou okamžite do svalov, kde sa dajú použiť na energiu a predĺžiť čas na únavu),
  • môže zvýšiť hladinu cirkulujúceho rastového hormónu, čo súvisí s anabolickými mechanizmami, ktoré podporujú rast svalov,
  • zvyšujú schopnosť regenerácie, pretože spomaľujú rýchlosť odbúravania bielkovín (katabolizmus) a zvyšujú rýchlosť hromadenia bielkovín (anabolizmus), čo umožňuje častejšie cvičenie.

Kedy brať BCAA a koľko?


Aminokyseliny s rozvetveným reťazcom
nám môžu najviac prospieť v súvislosti s cvičením, teda ak ich užívame tesne pred cvičením a počas cvičenia (pre energiu a vytrvalosť) a po cvičení (pre regeneráciu a budovanie svalov). Najpraktickejšie je ich užiť vo forme nápoja pred a po cvičení.
Všeobecne sa odporúča minimálne 45 mg leucínu na kilogram telesnej hmotnosti denne a 22,5 mg izoleucínu a valínu.
Nezabudni na ďalšie esenciálne aminokyseliny, ktoré sú potrebné na regeneráciu a budovanie svalov, preto po cvičení zváž proteínový (= bielkovinový) nápoj alebo ľahké jedlo s plnohodnotnýmproteínom.

ZDROJE: 

Fouré, Alexandre & Bendahan, David. (2017). Is Branched-Chain Amino Acids Supplementation an Efficient Nutritional Strategy to Alleviate Skeletal Muscle Damage? A Systematic Review. Nutrients.

Matsumoto K, Koba T, Hamada K, et al. Branched-chain amino acid supplementation attenuates muscle soreness, muscle damage and inflammation during an intensive training program. J Sports Med Phys Fitness. December 2009;49(4):424-431.

Blomstrand E. A role for branched-chain amino acids in reducing central fatigue. J Nutr. February 2006;136(2):544S-547S.

Shimomura Y, Murakami T, Nakai N, Nagasaki M, Harris RA. Exercise promotes BCAA catabolism: effects of BCAA supplementation on skeletal muscle during exercise. J Nutr. 2004;134(6 Suppl):1583S-1587S.

Blomstrand E, Newsholme EA. Effect of branched-chain amino acid supplementation on the exercise-induced change in aromatic amino acid concentration in human muscle. Acta Physiol Scand. 1992;146(3):293-298.

Výnimočne silná sada na oveľa efektívnejší tréning!

Špeciálna cena 39,99 € Bežná cena 77,97 €
Zobraziť produkt